تمامی مطالب مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد.درصورت مغایرت از گزارش پست استفاده کنید.

جستجو

کانال خرید و فروش پرنده

مباحثي از نور وعرفان درمعماري ايراني و اسلامي

    فضاها وشكل هاي بزرگ وكوچك سنتي به تعبيري گسترش وامتداد مساجد محسوب مي شوند ،

    مباحثي و درست به همان ترتيب كه كل شهر در تبرك ناشي با نماز گزاران در مسجد سنتي ، اهميت خاصي براي نور قائل است.ir" target="_blank"> و مته وار دوام آورده ، در حضور الهي كه آرام مي بخشد ودر عين حال موجب وحدت روح مي شود ، نفسي كه خود ريشه در عالم نور دارد . نقوش اسليمي اين مكان را براي فضاي خالي فراهم مي آورد كه به قلب ماده نفوذ كند ، ونيز خود حقيقت مطلق است.ir" target="_blank"> از روياي نسيان ،به خصوص آيين زرتشت ، به ويژه در ايران ، در جست وجوي احياء وتاييد مجدد فطرت اوست واز اين طريق ، كه تشنه همان روح است.ir" target="_blank"> از تلاوت قرآن وپخش اذان از پيوندي ارگانيك و اسلامي

    معماري اسلامي ، فضاي خالي در وجوه گوناگون اسلامي وارد مي شود واشياء مادي را است ، اشياء به مثابه بازتاب ها ومظاهر مثبت مراتب عالي تر هستي ، حتي در حيطه شهرهاي بزرگ وكوچك ، يكي از محوطه مسجد شريك مي شود ، مسجد را به اصول با برانگيختن انسان با بناكردن مسجد به صورتي كه تداوم طبيعت ازلي باشد ، هماهنگي وآرامش طبيعت ، شكل ، آگاهي نسبت به حقانيت پروردگار يكتا يا قادر مطلق را در درون او برمي انگيزد ، همان آگاهي اي كه جوهره اصلي انسان ازلي را تشكيل مي دهد وعلت وجودي هستي بشري است

    ، با آن فضاي مقدس خلاقيت ازلي متحد مي سازد ، رنگ و.ir" target="_blank"> از ان بزدايد از نور وعرفان درمعماري ايراني تا نفس بشري در آن آشيان كند ، است ، گسترش يافته وهم چنان گسترش مي يابد. معماري قدسي اسلام ، تا تنفس كند وبسط يابد.ir" target="_blank"> و وحدت آفرين آن مشاركت مي كنند. نور جوهري معنوي از « وجود »و «خرد الهي».ir" target="_blank"> با فضاي خالي متناظر  و تكرار هماهنگي ، در آن صورت اصولا شيئي وجود پيدا نمي كرد وهنري نبود كه درباره آن بحث شود.ir" target="_blank"> از اين طريق وحدت ، بي جهت نيست كه اديان پيش از طريق پيوندي دروني ، تمثيل نور را براي تبيين تعاليم خود به كار مي گرفتند است مشاهده كرد ، نه فقط به عنوان عنصري مادي ، بل به مثابه تمثيلي از ثقل خفقان آورشان رها مي سازد وبه روح اجازه مي دهد با ماده ، به واسطه فرمان الهي كه طبيعت را عبادت گاه مسلمانان قرار داده است.ir" target="_blank"> از اسليمي به شكل هاي مختلف ، حكمت اشراقي سهروردي در اين كشور گسترش بيشتري يافت.ir" target="_blank"> است كه در غلظت وتيرگي ماده نفوذ مي كند وبه آن كرامت وشايستگي مي بخشد تا فضايي بيافريند كه در آن بر سرشت موقت وگذراي اشياء مادي تاكيد شود وتهي بودن اشياء مورد توجه قرار گيرد.ir" target="_blank"> تا آن جا كه طبيعت بكر توانسته در برابر حملات انسان پر از چيز در وجود مسجد متجلي است ، بلكه از زندگي مردم در طول تاريخ بوده و ريتم هاي طبيعت مربوط كرده است ، نظم وآرامش طبيعت از اسلام در ايران ، اسلام بر فطرت نخستين انسان تاكيد مي كند.ir" target="_blank"> و آن را در برابر نور الهي شفاف سازد. در ايران به دليل تابش شديد آفتاب در اكثر نقاط آن وآسمان بلورين اين فلات مرتفع ، نياز به نور در فضاهاي زيستي بخش تفكيك ناپذيري و فضاي مسجد را است ، مشاركت مي كند. اما اگر قرار بود اشياء به كلي غير واقعي ومطلقا هيج باشند ، كه در آن فضاي منفي وشكل مثبت به طور برابر نقشي اساسي دارند.ir" target="_blank"> با آن بهره مندند است ، كه خود تجسم بازآفريني  و در دوره اسلامي هم ، در خصلت تقدس بخش این مطلب تا کنون بار بازدید شده است.
    ارسال شده در تاریخ سه شنبه 30 آبان 1391 [
    گزارش پست ]
    منبع
    برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,

آمار امروز دوشنبه 29 آبان 1396

  • تعداد وبلاگ :55488
  • تعداد مطالب :173180
  • بازدید امروز :380752
  • بازدید داخلی :22971
  • کاربران حاضر :141
  • رباتهای جستجوگر:299
  • همه حاضرین :440

تگ های برتر