خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





انواع تزئینات معماری اسلامی ایران :


    انواع تزئینات معماری اسلامی ایران :

    انواع آجرکاری- گچبری –کاشیکاری- حجاری- منبت کاری- آینه کاری- ونقاشی طرح های گیاهی و هندسی- خطاطی

    گونه های مختلف آجر تزئینی :

    ·        آجر واکوب وآبمال:  آجر صاف جهت نمای ساختمان - نمونه : نمای گنبد قابوس
    2- آجر پیش بر: خشتی که هنوز خشک نشده بوسله برنده برش میدادند.
    3- آجر مهری : دارای نقوش برجسته یا  فرو رفته  نمونه : مسجد جامع گناباد  دوره سلجوقی-گنبد سلطانیه – مسجد جامع یزد -ایلخانیان ، نمونه هایی در یزد وکاشان و تهران  قاجاریه
    4-آجر تراش :عبارتند از نیمه(2/1) – (آجری که از قطر به دو نیم چارکه (4/1)-قناس شده )- آجر قفلی، (آجری که 4/1 آن از گوشه بریده شده ) – آجر قلمدونی (3/1 آجر ) – دو قدی ( 8/1 آجر –کلوک (16/1 آجر )- آجر فلکه (آجر تراشی که دو مثلث از دو گوشه آن بریده شده) – آجر قاشقی ( بریدن مورب گوشه ای یا لب پخ )
    5-آجر تزینی قالبی و تراش :مخصوص دوره قاجارمی باشد . در شکل های هندسی و غیر هندسی
    6- آجر آبساب :پس از تراش در آب می خیسانند بعد کناره های آنرا می سابند به نما جلوه میدهد . نمونه در گنبد سلطانیه
    7- آ جر قواره بری : یکی از شیوه های آجر تراش است که در آن به جای نقش از قطعه مستقیم آجر استفاده می کنند . رواج آن در دوره قاجار می باشد.

    گوشواره :

    گوشواره یا طاق روی گوشه عنصری قبل از اسلام اساسا برای تعبیه یک گنبد مدور روی پلان مربع کار گرفته شده است . نمونه : مسجد جامع اردستان- تالار مربع جامع قزوین – مقبره ارسلان جاذب – مسجد علی اصفهان

     

    مقرنس :

    در سطوح مقعر گوشه هایی در زیر سقف ایجاد می شود که منشا  بوجود امدن آن گوشواره ها هستند. مقرنس ربع گنبد است .
    سه نوع مقرنس وجود دارد:
    1- مقرنس جلو آمده
    2- مقرنس روی هم قرار گرفته
    3- مقرنس معلق


     طاقنما :

    نمائی که حالت قوسی طاق را می نمایاند بیشتر برای برجسته نشان دادن پنجره ها مورد استفاده قرار می گیرد.


    نغول :

    بمعنی گودی بکار می رود. همانند طاقنما می باشد .اغلب دارای شکل هندسی مستطیل یا مربع می باشد.در بالای سردرها وحاشیه زیر گنبد کاربرد دارد.

    نمونه : ایوان شمالی مسجد گناباد – گنبد سرخ مراغه ترکیبی از طاقنما ونغول


    انواع آجر کاری،  چیدمان آجر:

    1- رگ چینی : شامل راسته – کله – قد نما یا هره – خواب نما –لاریز – نیمانیم – سه باریک
    2- گل انداز : نمونه در ازاره خانه های یزد – در نمای بناهلی شیراز
    3- گره سازی : نمونهدر گور امیر در سمرقند – داخل بنای سنگ بست – سر در مسجد جورجیر-  مسجد جامع ورامین – مسجد گوهر شاد – مدرسه غیاثیه خرگرد
    4-  آجر کاری رنگی یا گره سازی: نمونه در سید علا, الدین حسین – مدرسه خان – شاهچراغ – مسجد وکیل – علی بن حمزه – مسجد مشیر
    5-  آجر کاری خفته و رفته ( پتکین )
    6- خوون چینی
    7- مهری چینی

    گچبری : گچبری به دو صورت انجام می گرفت

    1- گاه بر روی آجر وصورت روکش دیوار
    2- گاه بعد از اتمام ساختمان به شکل حاشیه یا فتیله ای


    طبقه بندی موتیف های گچبری:
    الف ) هندسی
    ب) نقوش گیاهی
    ج) نقوش حیوانی وانسانی و تلفیق هر دو
    د) نقش خط وکتیبه

    نمونه بیشتر در کاخ ها ی تیسفون – چال ترخان ری – کیش – بیشابور  نمونه های دوره اسلامی در مسجد جامع اصفهان – مسجد جامع نائین

    سفا ل :معروفترین آثار سفال مربوط به دوره سلجوقی می باشد.

    نمونه در مسجد علویان همدان – تپه حصاردامغان – طاقچه های کاخ چال ترخال ری



    کاشیکاری : از کاشی بعناوین زیر بهره گرفته شده :

    1-کاشی یکرنگ : نمونه در مسجد جامع قزوین – تبریز – مقبره امیر اسما عیل  مجموعه سنگ بست – مناره مسعود غزنوی – گنبد کبود مراغه – مناره مسجد  جامع دامغان – برج رادکان خراسان – مسجد جامع گناباد و...

    2-کاشی معرق : نمونه در غیاثیه خر گرد ( 848 هجری ) – مسجد گوهر شاد ( 821 هجری )و مسجد کبود (  870 هجری ) – مسجد شیخ لطف الله – مسجد امام ( شاه ) و مدرسه چها باغ
    3-کاشی هفت رنگ : نمونه در مسجد سپهسالار – مسجد امام ( سلطانی ) سمنان  - مسجد شاه قزوین – گنبد مسجد کبود
    4-کاشی طلائی : نمونه در حرم امام رضا (ع) – مرقد حضرت معصومه (ع) - امامزاده یحیی در ورامین

    5- کاشی با تلفیق آجر :نمونه در مسجد جامع اشترجان – مسجد جامع ورامین -
    گنبد سلطانیه – مدرسه خان شیراز- مسجد وکیل و...

    6- نوشته های کاشی

    منبت و کنده کاری چوب :کاربرد چوب در منبت - مشبک - معرق – کنده کاری – خاتم سازی و نقاشی می باشد. نمونه کنده کاری در مساجد اصفهان – مدرسه شاه سلطان حسین – آرامگاه شاهزاده حسین در قزوین
    منبت کاری : نمونه در منبر مسجد نائین – صندوق حضرت عبدالعظیم – منبر سوریان شیراز
    خاتم سازی : طریقه ساخت خاتم آن است که انواع گوناگون مصالح مورد نیاز این فن را از طلاو نقره و برنج گرفته تا استخوان و صدف وعاج و چوب های گوناگون را بصورت میله ای باریک در آورند. سپس با قرار دادن این مفتولها در کنار هم انواع گلها از شش گوشه تا دوازده گوشه بوجود میاورند.



    معرق روی چوب
    آئینه کاری :اولین بار درقزوین پایتخت شله طهماسب اول و دیوانخانه – کاخ هفت دست – کاخ چهلستون و ایوان حضرت معصومه

     


    این مطلب تا کنون 15 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : مسجد ,نمونه ,جامع ,گنبد ,کاری ,گوشه ,مسجد جامع ,کنده کاری ,مسجد کبود ,مسجد امام ,حضرت معصومه ,
    انواع تزئینات معماری اسلامی ایران :

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده